Google Tag Manager

Wat is Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) is een tag management systeem waarin je op een makkelijke manier tags kan afvuren zonder de code van de website steeds te moeten aanpassen. Tags zijn stukjes code op je website die je helpen informatie over het verkeer en het gedrag op je website te meten en door te sturen naar andere systemen. Bijvoorbeeld Google Analytics gebruikt tags om data van je website door te sturen naar de Google Analytics servers. Maar ook Facebook, LinkedIn, Twitter, etc. gebruiken tags. Deze tags ken je misschien ook onder de naam ’tracking pixels’.

Hoe meer online marketing kanalen en tools je gebruikt voor je website, hoe meer tags je zult moeten implementeren. Als je een grote  hoeveelheid tags op je website zou willen plaatsen, dan heeft dit verschillende nadelen: de broncode van de pagina wordt langer, de pagina laadt mogelijk trager in en je hebt telkens de hulp nodig van de web developer om elke nieuwe tag correct te implementeren.

Gelukkig kan een tag management systeem een uitkomst bieden. Google Tag Manager is daar een voorbeeld van, en is bovendien gratis. Het aantal tags op de website is hierdoor beperkt tot één. De broncode van de website blijft netjes, overzichtelijk en laadt snel in. Wil je achteraf toch nog een Facebook pixel of een LinkedIn retargeting tag op de site implementeren? Dan kan je dit helemaal afhandelen op Google Tag Manager, zonder de code van de website te bewerken.

Hoe kan AdSpecialist jou helpen?

AdSpecialist kan je helpen met de setup van Google Tag Manager voor tools zoals Google Analytics en Google Ads. De mogelijkheden zijn enorm: van Google Analytics ‘event tracking’ op YouTube video’s tot ‘enhanced e-commerce’ tracking. AdSpecialist heeft vooral veel expertise in het gebruiken van Google Tag Manager voor Google Analytics.

Een expert inhuren?

Neem contact met AdSpecialist op om de mogelijkheden te bespreken

Een opleiding volgen

Bekijk ons aanbod van open opleidingen. Wens je een in-house training voor jou of je werknemers? Gelieve dan ons contactformulier in te vullen.

Geïnteresseerd?

Als je hulp nodig hebt met het promoten van je zaak: contacteer de AdSpecialist!

Stuur een bericht