Google Analytics

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis analyseprogramma waarmee website-eigenaars het verkeer op hun website kunnen onderzoeken. Zo kan je makkelijk te weten komen hoeveel bezoekers er op jouw site zijn geweest, hoe lang ze zijn gebleven en wat ze hebben bekeken. Je kan zelf zien hoe bezoekers op de website terechtkwamen: via Google, via een link in een artikel of e-mail, … Analytics is bijzonder handig om te kijken welke delen van de website veel bezoekers aantrekken, en waar bezoekers afhaken. Het is hét instrument bij uitstek om verantwoorde beslissingen te nemen als je veranderingen wil aanbrengen op de website of aan de online marketing mix.

Hoe werkt Google Analytics?

Je installeert een stukje code op elke pagina van de website. Deze code installeert een cookie in de browser van een bezoeker. Door de cookie kan Analytics deze bezoeker op de website volgen: welke webpagina’s worden bezocht, welke (interne) links worden aangeklikt, etc.. Ook als de bezoeker op een later moment terugkomt, herkent Google Analytics de cookie als “een terugkerende bezoeker”.Zo kan je makkelijk het gedrag van nieuwe en terugkerende bezoekers op de website vergelijken.

 

Hoe kan AdSpecialist jou helpen?

Basis setup van Google Analytics

Tijdens een basis setup van Analytics zorgen wij ervoor dat het stukje code van Google Analytics op elke pagina van jouw website terecht komt. Op die manier zal je de data van elke pagina in Analytics terugvinden.

Tijdens een deze setup zorgen wij er o.a. voor dat je:

  • Op basis van een implementatieplan de interacties op een correcte manier meet
  • Enkel zuivere data in Analytics te zien krijgt (geen data van werknemers of bots)
  • Interesse en demografische kenmerken van bezoekers te zien krijgt
  • Makkelijk data van verschillende segmenten kunt vergelijken
  • Remarketinglijsten hebt waarmee je bezoekers kan gaan remarketen

Geavanceerde setup van Google Analytics

Soms wil je data verkrijgen die niet standaard door de Google Analytics code worden gemeten. Je wil offline data beschikbaar maken, je wil de Google Analytics data verrijken met gegevens uit andere systemen (dimension widening), je wil interacties meten die zich niet op de website afspelen (measurement protocol)

Van Google Analytics naar dashboarding

Om op een goede manier data-driven beslissingen te nemen, moet je data kunnen representeren in de vorm van een dashboard. Een dashboard gebaseerd op je eigen bedrijfsdoelstellingen en KPI’s, zorgt ervoor dat je meteen de juiste inzichten kan distilleren.  AdSpecialist kan je leren om dashboards op de zetten via Google Analytics of Data Studio.

 

Een expert inhuren?

Gelieve dit formulier in te vullen.

    Google AdsGoogle AnalyticsGoogle Tag Managerander onderwerp

    Een opleiding volgen

    Bekijk ons aanbod van open opleidingen. Wens je een in-house training voor jou of je werknemers? Gelieve dan ons contactformulier in te vullen.

    Geïnteresseerd?

    Als je hulp nodig hebt met het promoten van je zaak: contacteer de AdSpecialist!

    Stuur een bericht